Адаптована програма «Флористика» (для дітей 5-6 року життя)

Укладач: Харченко Світлана Володимирівна, вихователь  дошкільного навчального  закладу (ясел-садка) № 8 «Теремок».

Пояснювальна записка. «Витоки творчих здібностей  і обдарувань дітей на кінчиках їх пальців» ( В. Сухомлинський).               


Проблема формування дитячих інтересів, вміння організовувати свій вільний час сягає корінням дошкільного віку. Якщо своєчасно не звернути на це увагу, вона переросте в байдужість, неробство, відсутність цілі в шкільному періоді життя. Тому складаючи програму творчої майстерні «Флористика» керувалися принципом наступності дитячого садка та школи, бажанням закласти в дітях основи знань, умінь і навичок майбутніх вподобань, формування способу життя і можливо вибору професії.


Певний час роботи (2007-2010 н. р.) за програмою «Флористика» показав, що тема ручної праці є завжди актуальною, цікавою для дошкільнят, а природний матеріал – доступний, корисний засіб розвитку, виховання, навчання дитини. За час апробації програми, виникли певні зміни в плануванні навчально-виховної  роботи у дошкільному закладі, з’явились цікаві новинки в Інтернеті, виникли  нові ідеї щодо навчання дошкільників ручній праці з природним та штучним матеріалом.  Практична робота гуртка показала на необхідність внесення до змісту програми певних змін, які  втілені в оновленій програмі «Флористика», зокрема:

  • Упорядковано тематику у відповідності до базової програми розвитку дитини дошкільного віку  «Я у Світі».
  • Керуючись принципом доступності, заплановано простіші, але оригінальні техніки виготовлення виробів, новинки, розроблені творчими людьми,  задумки з теми.
  • Для того, щоб трудова діяльність не була спонтанною поверхневою, а сприяла кращому формуванню умінь і навичок, по-новому продумано час для  виготовлення продукту діяльності.
  • Рекомендовано  створювати  такі орієнтовні вироби, збір матеріалів для виготовлення яких не займав би багато часу.
  • Оновлений зміст програми гуртка «Флористика» сприяє процесу соціалізації дошкільнят: заплановано екскурсію до ПДЮТ, відвідування міні-музею «Скарби природи», майстер-клас від дизайнера, творчих людей садочка (міста).
  • Для цілісної, послідовної роботи доопрацьовано тему «Організація роботи гуртка».
  • Внесено перелік необхідного в роботі природного і штучного матеріалу.

Оновлено мету програми.


Творча майстерня «Флористика» передбачає проведення 35 занять щоп’ятниці, у другій половині дня, по 30 хв. кожне. Всього упродовж року для роботи за програмою відведено часу – 17.5 год. Перспективне планування занять відображено в таблиці за розділами: кількість занять (годин); продукт діяльності; мотивація трудової діяльності; матеріали; інструменти, обладнання; трудова діяльність; зв’язок художньої праці з іншими видами діяльності, які висвітлюють всю необхідну інформацію для складання конспектів.


Програму складено на основі базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі», педагогічної концепції С. Ф. Русової, рекомендацій кандидата педагогічних наук Л. В.   Калуської. Теми продуктивної діяльності дітей названо з врахуванням: розробок розміщених в Інтернеті, виставок, демонстрації робіт народних умільців під час святкування дня міста Славутича у  2011р.   


Програма творчої майстерні «Флористика» передбачає реалізацію поставленої  мети: розвивати творчість під час роботи з природним та штучним  матеріалом, навчати створювати  вироби.


Програма гуртка передбачає вирішення наступних завдань:

  • розвивати сенсорні здібності;
  • формувати морально-етичні уявлення;
  • виховувати повагу до майстрів, бережне відношення до рукотворних виробів, навколишнього середовища та живої природи;
  • навчити планувати, організовувати і контролювати свою роботу;
  • сприяти виробленню трудових умінь і навичок дітей;
  • навчати працювати самостійно, дотримуючись правил естетики праці.


Передбачена програмою система роботи носить розвивальний характер. Під час спостережень, екскурсій, ігор, дослідів дошкільнята набувають знань про різні види матеріалів (природного походження), їх властивості та речі, які можна з них виготовити, засвоюють відповідну термінологію. «Логіка природи є найдоступнішою логікою для дітей – наочною і незаперечною», - писав К. Д. Ушинський.


Тематика занять тісно пов’язана з сезонними змінами, деякими календарними святами, професією основаною на трудовій діяльності людини, що забезпечує процес соціалізації дошкільника. Діти займаються естетичною діяльністю по благоустрою навколишнього (прикрашають стіни в кімнаті, кухню ін.), вчаться виготовляти речі, які можна використати в повсякденному житті (сувеніри,  картини, подарунки тощо.)  Бо, як стверджує народне прислів’я «Що власноруч зробиш, за жодні гроші не купиш». Виготовлення виробів базується на формуванні елементарних трудових умінь і навичок, які залежать від розвитку дрібної моторики, сенсорних здібностей, творчої уяви, фантазії. У дітей розвивається уміння нестандартно дивитися на звичні предмети, оточуюче. Виконання творчих завдань типу «На що схоже», «Фотографи» ін., спонукають дитину до розуміння  того, що можна знайти нові варіанти, видозмінити раніше зроблене, створити нове завдяки природному матеріалу на який раніше не звертали уваги, вважали непотребом. Доречно буде згадати слова Олександра Довженка: «Двоє дивляться вниз, один бачить калюжу, інший відображені в ній зірки». Програма передбачає навчити дітей у звичному бачити красиве, помічати в формах природного матеріалу певні образи, розвивати творчі здібності дошкільнят. Немає нічого приємнішого, ніж втілювати свої задуми в життя, ніщо так не об’єднує людей, як спільна творча праця. У процесі занять формуються норми моральної поведінки, виховується охайність, товариськість, доброзичливість, самостійність, відповідальність, працьовитість – етика й естетика праці. Під час організації роботи гуртка особливу увагу слід звернути на заготівлю природного матеріалу та підготовку його до роботи. Для полегшення роботи керівника гуртка додаткові матеріали програми містять їх перелік.  Процес підготовки матеріалу проходить у тісній співпраці з батьками. Домашні завдання по збору природного матеріалу спонукають батьків до спілкування з дітьми на лоні природи, яка є незамінним оздоровчим, розвивальним, навчальним і виховним засобом.


Додаткові матеріали програми містять: глосарій; перелік природних та штучних матеріалів необхідних для роботи; орієнтовні конспекти занять; додаткову інформацію про деякі види природного матеріалу; народну символіку рослин; правила техніки безпеки по роботі з природним матеріалом; пам’ятки «Порадниці» на допомогу вихователям і батькам; літературні та фольклорні твори.


Всі, хто цікавиться темою ручної праці з природним та штучним матеріалом, зазирнувши в програму творчої майстерні, обов’язково знайуть для себе цікавий «рецепт» гармонійного розвитку дитини, навчанню її процесу «чародійства» - перетворення звичного природного матеріалу в захоплюючий витвір власних рук.


За повною інформацією стосовно програми звертайтеся до автора.


Контактна інформація: e-mail: dnz8@yandex.ua


07101, м. Славутич, Київська область, Добринінський  квартал, б. 2, дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 8 «Теремок».

Оставить комментарий

Комментарии: 0