«Театральні сходинки». Адаптована програма для дітей 3-5 років життя

Укладач:  Голубцова Людмила Михайлівна, вихователь дошкільного навчального закладу (ясел-садка) № 8 «Теремок»

Пояснювальна записка. В  2009-2010  навчальному році в  дошкільних закладах   розпочалося впровадження  базової  програми  розвитку  дитини  дошкільного  віку  „Я  у  Світі”.  У  зв’язку  з  цим  виникла  потреба  розробити  програму  з  театральної  діяльності для дітей молодшого  дошкільного  віку.


Зміст дошкільної освіти, відповідно до Базового компонента дошкільної освіти в Україні, спрямований на збереження дитячої субкультури, зорієнтований на цінності та інтереси дитини, врахування її вікових можливостей. Сфера "Культура”  Базового компонента вводить дитину у світ практичної та духовної діяльності людини, розвиває потребу в реалізації власних творчих здібностей, навчає діставати задоволення від процесу та результатів своєї діяльності, вправляє в  умінні цінувати рукотворні вироби, культивує інтерес до надбань національної і світової культур.


Розвиток культури – важлива складова особистісного зростання дитини. Важливим результатом оволодіння дитиною театральною діяльністю є усвідомлення себе активним суб’єктом творчості, сформоване емоційно-ціннісне ставлення до мистецтва взагалі та до театрального зокрема. Театральне мистецтво близьке і зрозуміле дітям - адже в його основі лежить гра, найголовніша діяльність малюка. Для дитини театр це – свято: казкові атрибути, яскраві вогні, оплески, посмішки; це розвиток пізнавальних інтересів дітей, удосконалення їхніх психічних процесів (пам’яті, уяви, мислення), розширення світогляду та мовленнєвого спілкування; це усвідомлення власного "Я” та можливість самовираження особистості.  В театралізованій діяльності формуються особистісні моральні якості, долаються недоліки: сором’язливим, невпевненим у собі дітям театр допомагає зняти нервове напруження, подолати сумніви щодо  себе, повірити у власні сили, невгамовним та неорганізованим - навчитися витримки. Театральна діяльність - це високий рівень естетичного виховання, адже вона поєднує в собі впливи музики, танцю, пластики, мовлення та зображувального мистецтва. Театр позитивно впливає на емоційну сферу дитини, він акумулює життєву мудрість, оптимізм, енергію.


Компетентність  дитини дошкільного віку у мистецькій та театральній діяльності  визначається  рівнем розвитку  естетичного  сприймання  дійсності, умінням добирати відповідні засоби реалізації задуму, виявляти творчу уяву, естетичну чутливість та  акторські навички.


Слід  зазначити,  що  робота  по  ознайомленню  дітей  з  театральним  мистецтвом  в  молодшому  віці  потребує  удосконалення. 


Мета програми: (3-5 років  життя)

  • розвиток  творчих,  естетичних  та  емоційних здібностей  дитини  засобами театрального  мистецтва;  сприяння відображенню  в  театрально – ігровій  діяльності  змісту  малих  фольклорних  жанрів (потішки,  забавлянки,  укр. нар. казки);  розігрування  сюжетів;  виконування  ролей  засобами  різних  видів  театру.


Завдання програми:

  • Формувати  уявлення  дітей  про    різні  види  театру  (пальчиковий,         настільний,  фланелеграф),  різні  жанри  літературних творів  за  темою  яких  розігруються  театралізовані  ігри. 
  • Стимулювати творчість,  своєрідність  відтворення  ігрових  образів.
  • Удосконалювати  уміння  відтворювати  рухи і дії, які притаманні  тваринам,  птахам  з  урахуванням  наявних  у  дошкільників  знань. 
  • Розвивати  сферу  співчуття,  співучасті,  співпереживання;   заохочувати  бажання  розповідати  про  свої  особисті  враження. 
  • Підтримувати  творче  відтворення  імітаційних  рухів  та  емоційних  станів  персонажів  ігор – драматизацій. 
  • Надати  можливість  дошкільникам  проявити  себе,  реалізувати  творчий  потенціал. 
  • Розширити уявлення дітей про театр як вираження життєвих ситуацій в акторській грі, навчити проявляти себе естетичним та емоційним глядачем, співпереживати персонажам, розуміти зміст дійства, вистави, усвідомлювати колективний характер діє створення.


Протягом  дошкільного  дитинства знайомлю дітей з найкращими зразками різних жанрів фольклору та літературних творів;  даю зрозуміти доцільність їх використання в ігровій та театралізованій діяльності. Все  це  допомагає сформувати вміння аналізувати твори мистецтва, характеризувати засоби художньої виразності; розуміти художні образи, відтворювати їх у власній грі з використанням засобів мовлення, міміки, жестів, рухів, музики, танців, співу; ідентифікувати почуття і вчинки героїв із своїми власними. Дитина вчиться виявляти особистісну позицію в процесі перевтілення у сценічний образ, запам’ятовувати сюжетну послідовність, своєчасно включатися у дію, оволодіває навичками зображення позитивних та негативних персонажів; використовує музично-пластично-пісенний досвід у театралізації різних творів. Рівень знань,  умінь  та  навичок  визначаю  за допомогою  таких  методів  і прийомів:

  • підсумкові  заняття  в  кінці  першого  та другого  півріччя  навчального  року;
  • показ  лялькових  вистав,  пальчикового  театру,  ігор – драматизації,  дітям  інших  груп.

МЕТОДИЧНІ  РЕКОМЕНДАЦІЇ, ЩОДО  РЕАЛІЗАЦІЇ  ПРОГРАМИ


Особливістю  змісту й  структури  даної  програми  є: 

  1. Набуття  дітьми молодшого  віку  уявлення  про  різні  види  театру  (настільний,  ляльковий,  пальчиковий,  фланелеграф).  Діти  ознайомлюються  з  різними  видами  театру,  вчаться  ляльководінню,  співвідносити  слова  з  рухами  пальчиків,  переставляти  фігурки  на  фланелеграфі  відповідно  до  тексту. 
  2. Використання  дітьми  знань  про  різні  види  театру  у  самостійній   театралізованій  діяльності.  Дітей  ознайомлюють  з  типами  підготовчих  вправ,  які  спрямовані  на розвиток  розуміння  образу:  це  вправи  на  розвиток  уяви  та  уваги,  засобів  образної (жести,  пози,  міміка)  та  емоційної  (інтонація)  виразності.

 Заняття  з  театральної  діяльності  у  молодшому  дошкільному  віці проводиться  один  раз  на  тиждень.  Крім  того  повинна  проводитися  робота  в  повсякденному  житті  за  такими  лініями  розвитку:

  • Фізичний  розвиток  (рухливі,  народні,  хороводні  ігри);
  • Розвиток  особистості  (читання  худ.  літератури,  заучування  напам’ять  віршів,  потішок,  забавлянок;  Н.Д.І;  С.Р.І);
  • Пізнавальний  розвиток  (дидактичні  ігри);
  • Естетичне  виховання (театралізовані  ігри,  розігрування  етюдів);
  • Трудова  діяльність  (виготовлення  атрибутів  до  театральних вистав).

Повний текст програми ви зможете замовити у автора.


Контактна інформація:

07101, м.Славутич, Київська область, Добринінський квартал, б.2

Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 8 «Теремок».  

Оставить комментарий

Комментарии: 0